Leest Nederland nog tijdschriften?

Door 28 augustus 2013Informatief

Worden tijdschriften nog wel gelezen tijdens dit digitale tijdperk? Wordt er enige waarde gehecht aan tijdschriften door consumenten? Volgens het onderzoek van TNS NIPO wel. Dit onderzoek liet zien dat tijdschriften nog steeds waardevol zijn, ondanks de groeiende populariteit van digitale media.

Tijdschriften vermakelijk en informatief

TNS NIPO deed een onderzoek naar de mediabeleving onder consumenten. Het onderzoek maakte onderscheid in 11 belevingsfactoren en vroeg de kandidaten punten te geven aan elk belevingsfactor per mediatype. Voorbeelden van belevingsfactoren waaruit gekozen kon worden, waren informatie, tijdverdrijf en innovatie. Hieronder staat de gehele lijst met belevingsfactoren samen met de scores per mediatype (een 1 is het medium met het hoogste aantal punten).

Verrassend scoorden tijdschriften van alle mediatypes het hoogst op het gebied van praktische bruikbaarheid, innovatie en identificatie. Ook werd een hoge score behaald op het gebied van informatie en transformatie (respectievelijk een 2e en 3e plek). Als conclusie kunnen we stellen dat tijdschriften van alle mediatypes de meest bruikbare adviezen geven (praktische bruikbaarheid). Verder bieden tijdschriften de consumenten beste mogelijkheid om in aanraking te komen te komen met nieuwe producten en technologieën (innovatie).

Ook zorgen tijdschriften het meest ervoor dat zelfherkenning optreedt (identificatie). Bovendien kan nuttige en geloofwaardige informatie gehaald worden uit tijdschriften en wordt er genoten wanneer men tijdschriften leest. Dit laat zien dat tijdschriften niet alleen gekocht en gelezen worden voor vermaak, maar ook als informatiebron.

Steeds meer bewuste lezers

Vergeleken met de jaren ervoor leest men tijdschriften meer bewust. Dit betekent dus dat men niet “zomaar’ of “toevallig” een tijdschrift koopt, maar bewust met een doel in het achterhoofd. Ook worden tijdschriften steeds minder gelezen om tijd te doden. Tegelijkertijd geniet men steeds meer van tijdschriften. Het mooie van tijdschriften is dat je diverse doelgroepen tevreden kunt stellen. Of men zich nou verveelt, tijd wil doden, informatief bezig wil zijn, geïnspireerd wil worden, zich wil vermaken of op de hoogte gehouden wil worden van nieuwe trends en ontwikkelingen: een tijdschrift lezen is dé oplossing.

Een tijdschrift dat nóg beter aansluit op de doelgroep

Heb je ooit zelf een tijdschrift gemaakt? Voor een vriendin, collega of familielid? Dat kan via gebruiksvriendelijke software en is leuk om te geven als cadeau. Het magazine wordt gegarandeerd gelezen! Wil je het uitproberen? Twijfel niet en download gratis onze software om een begin te maken aan je eigen glossy. Het is het proberen in ieder geval waard toch?

Laat een reactie achter